18 Kasım 2018 | Pazar
 
1) - TÜBİTAK Alternatif Enerjili Araç Tasarımı
Süresi: 12 Ay » Başlangıç Tarihi: 2016
Destekleyen Kurum: TÜBİTAK » Sorumlusu:
Özbilgi: İlki 2005 yılında TÜBİTAK Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı tarafından güneş enerjisi kategorisinde gerçekleştirilen Alternatif Enerjili Araç Yarışları – “Efficiency Challenge Electric Vehicle” etkinliğinin 13.sü batarya ve hidrojen yakıt pilli araçlara yönelik olarak 21-27 Ağustos 2017 tarihlerinde Kocaeli Körfez Yarış Pisti‟nde düzenlendi. Üniversitemiz Mekatronik Mühendisliği öğrencileri tarafından kurulan Türk Mekatronik Takımı’nın tasarladığı „TM-Bilge‟ isimli araç, kabuk ve kokpit tasarımını yerli elektronik aksamıyla başarılı bir şekilde bütünleştirdiği için tasarım ödülünü kazandı. Teknik kontrolleri geçtikten sonra 29 üniversiteden 31 araç, yarışmaya hak kazandı. 30 turdan oluşan 66 km uzunluğundaki yarış pistini Üniversitemiz aracı 59 dakikada en hızlı tamamlayan ekip oldu.
2) 0577.STZ.2013-2 - SANTEZ- 5 EKSEN CNC LASTİK KALIBI DESEN MAKİNESİNİN TASARIMI VE İMALATI
Süresi: 24 Ay » Başlangıç Tarihi: 2014
Destekleyen Kurum: Bakanlıklar » Sorumlusu: Prof. Dr. H.Metin Ertunç
Özbilgi: Günümüzde lastik kullanımı ve ihtiyacı, özellikle motorlu taşıtların kullanımının yaygınlaşmasıyla çok hızlı artmaktadır. Otomotiv sektöründe, daha az yakıt tüketimi, daha emniyetli ve güvenli araçlar üretmenin en önemli amaçlar arasında olduğu bilinmektedir. Yakıt tüketimi konusunda en önemli parametrelerden birisi, lastik ve yer arasındaki sürtünmedir. Lastik ve yer arasındaki sürtünmenin minimuma indirilebilmesi, optimum lastik parametrelerine bağlıdır. Benzer şekilde güvenlik konusunda da araçların yol tutuşu ve fren mesafesinin azaltılması, lastik için önemli parametrelerden birisidir. Bu parametreleri düzeltmek için lastik malzemesi kadar önemli olan bir diğer etken de lastik desen tasarımının kaliteli yapılmasıdır. Bu parametrelerin kullanıcı tarafından bilinmesi çok önemlidir. Çünkü kullanıcı kullanım alanına göre farklı özelliklerde lastik seçebilmelidir. Bu desenlerin lastik üzerinde olması kullanıcı, üretici, satıcı için bir standartlaşmaya gitmesini gerekli kılmaktadır. Bu nedenle lastik üreticilerinin hepsinin bu değişik parametreleri (kullanım alanı, lastik ölçüsü, lastik üretim tarihi, hangi ülkede imal edildiği v.b) farklı lastik gruplarında uygulaması gerekmektedir. Bu nedenle lastik sektöründeki bütün üreticilerin lastik desen makinesi kullanması gerekmektedir. Farklı desenlerdeki lastiklerin üretilmesi otomotiv sektöründe hayati öneme sahiptir. Bu farklı desenler kalıpların üzerine işlenmektedir. Kalıpların üzerine bu desenleri işlemek için CNC (Computer Numerical Control) tezgahları kullanılmaktadır. Desenlerin kompleksleşmesiyle 5 eksenli CNC lastik kalıp desen makinasına olan ihtiyaç artmaktadır. Bu proje kapsamında, 5 eksen CNC lastik kalıbı desen makinesinin prototipinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Geliştirilen makine, tekerleğin kalıbı üzerine desen (markalama) işlemlerini gerçekleştirecektir. Proje çıktısı olarak yapılması hedeflenen prototip 5 eksen CNC lastik desen makinesi sayesinde yerli bir ürün elde edilecek, ilgili sektörlerde kullanılan ithal ürüne alternatif bir ürün olması amaçlanmaktadır.
3) - PROSES KONTROL EĞİTİM SETİ TASARIMI VE UYGULAMASI
Süresi: 24 Ay » Başlangıç Tarihi: 2011
Destekleyen Kurum: KOÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi » Sorumlusu: Prof. Dr. H.Metin Ertunç
Özbilgi: Bu çalışmada, eğitim amaçlı bir proses deney düzeneği tasarlanmış ve gerçekleştirilmiştir. Sistemde akışkan olarak sıvı kullanılmıştır. Proses deney düzeneğinde akışkanın proses tankları içerisindeki debisi, sıcaklığı, seviyesi ve basıncı gibi parametreleri kontrol edilmiştir. Çalışmada öncelikle deney düzeneğinin mekanik yapısı ve konstrüksyonu tasarlanmıştır. Bütün mekanik elemanların tasarlanacak olan proses sistemine göre tipleri, kapasiteleri ve güçleri tespit edilmiştir ardından sistem üzerindeki yerleri tespit edilerek elektrik ve sinyal kablolama yolları belirlenmiştir. Gerçekletirilen proses deney düzeneğinde denetleyici olarak Siemens S7-1200 PLC ve insan makine arayüzü (HMI) olarak Siemens WinCC scada sistemi ve proses kontrol algoritması editörü olarak mantık devresi (Ladder Logic) kullanılmıştır. Otomasyon sistemi üzerinde bulunan alıgılayıcılardan alınan veriler denetleyici sistemine gönderilip oluşturulan kontrol algoritmasında işlenerek sistem kontrolü gerçekleştirilmektedir. Geliştirilen proses kontrol sistemine komutlar Scada sistemi ile verilmektedir. Proses deney düzeneği depolama tankı, besleme tankı ve proses tanklarında oluşmaktadır ve herbir tankın üzerinde taşma kontrolü amacı ile kapasitif algılayıcı kullanılmıştır. Proses de kullanılan sıvı transferi dört valfli ve kendinden emişli pistonlu pompalar vasıtası ile sağlanmıştır. Proses deney düzeneğinde seviye kontrolü, tanklar altındaki basınç algılayıcılarından gelen verinin denetleyici tarafından işlenip sistem pompalarının hızını kontrol etmek sureti ile yapılmaktadır. Seviye kontrolü ayrıca oransal valf kullanılarak da gerçekleştirilebilmektedir. Seviye kontrolü yalın ve oransal, türev, integral (PID) olarak yapılabilmektedir. Deney setinde tank içerisindeki hava basınç kontrolü oransal, türev, integral (PID) kontrol sistem ile denetlenmektedir. Tank içerisindeki hava basıncı, basınç algılayıcısından alınan verilerin denetleyici tarafından işlenerek proses ana ve ikincil pompaların hızlarının kontrolü ile sağlanmaktadır. Sistemde kullanılan akışkanın debi kontrolü pistonlu pompaların hız kontrolü ile sağlanmıştır. Tank içerisindek sıvı sıcaklık kontrolü oransal, integral, türev kontrol sistemi ile kontrol edilmektedir. Proses kontrolü sırasında bir tank dikey yönde hareket ettirmek sureti ile fiziksel bozucu etki yaratılmıştır.
4) 2013-014 - Farklı renklerdeki zeytinleri görüntü işleme tabanlı ayırt eden bir sistemin tasarımı
Süresi: 12 Ay » Başlangıç Tarihi: 2013
Destekleyen Kurum: KOÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi » Sorumlusu: Doç. Dr. H.Metin Ertunç
Özbilgi: Gelişen teknolojiyle beraber birçok alanda yeniliklere ve yeni uygulamalara ihtiyaç doğmuştur. Bu kapsamda insanların yaptıkları işleri otomasyon sistemleri yardımıyla daha kısa sürede ve daha ucuza mal eden teknolojik araçlar tasarlanmıştır. Çeşitli alanlarda ortaya çıkan ihtiyaçlar doğrultusunda başta sanayi uygulamaları olmak üzere çok sayıda çalışma gerçekleştirilmiştir. Her geçen gün geliştirilen yeni uygulamalar kapsamında, bazı alanlarda farklı çalışmalara ihtiyaçların arttığı gözükmektedir. Bunların en başında görüntü işleme uygulamalarından söz edebiliriz. Günümüzde görüntü işleme kullanılarak birçok alanda başarılı çalışmaların ve uygulamaların mevcut olduğu gözükmektedir. Ülkemiz coğrafik konumundan dolayı başta Ege bölgesi olmak üzere çeşitli bölgelerimizde bol miktarda zeytin üretimi yapılmaktadır. Yapılması planlanan çalışma, görüntü işleme kullanılarak renkli nesnelerin ayrıştırılması işleminin gerçekleştirilmesidir. Bu ayırma işlemi zeytinlerin renklerine göre belirlenmesi ve belirlendikten sonra zeytinlerin renklerine göre ayrıştırılmasıdır. Önerilen proje ile ülkeye katma değer sağlayabilecek bir sistem yapılması hedeflenmektedir. Yapılan piyasa araştırması sonucunda mevcut şartlarda Türkiye pazarında böyle bir Türk-Malı ürünün yer almadığı belirlenmiştir. Bu nedenle, proje sonucunda geliştirilecek makinenin sadece akademik ortamda kalmayıp ilgili endüstriyel firmalar tarafından talep göreceği düşünülmektedir. Proje ekibi, bir proje yürütücüsü ve üç araştırmacıdan oluşmaktadır. Projenin tamamlanma süresi 12 ay olarak hedeflenmektedir.
5) 54 - 3-Eksenli Robota Monte Edilmiş Kamera Vasıtasıyla Geometrik Cisimlerin Birbirinde Ayırt Edilmesi
Süresi: 24 Ay » Başlangıç Tarihi: 2004
Destekleyen Kurum: KOÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi » Sorumlusu: H.Metin Ertunç
Özbilgi: Bu çalışmada, 3 eksenli kartezyen robot mekanizmasının düşey eksenine monte edilmiş USB kamera vasıtasıyla siyah zemin üzerindeki cisimler bilgisayara aktarılmakta ve harf ise isim yazdırılması, geometrik şekil ise belirlenen konuma taşınması, kırmızı renkli ise diğer cisimlerden ayrılması işlemi yapılmaktadır. Cisimler bilgisayarda görüntü işleme metotlarıyla birbirinden ayrıldıktan sonra vakum tutucu ile tutulmaktadır. Cisimlerin belirlenen konumlara taşıma işlemi ise PLC ve servo sürücü kartlar kontrolüyle servo motorlar tarafından yapılmaktadır.
6) 2007/46 - Formula-G Yarışları için Güneş Arabası Tasarımı
Süresi: 14 Ay » Başlangıç Tarihi: 2007
Destekleyen Kurum: KOÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi » Sorumlusu: H.Metin.Ertunç
Özbilgi: Formula–G benzeri yarışlar yurtdışında 1983’ten beri yapılıyor. “Tübitak” ve “Bilim ve Teknik Dergisi” ilk adımı atarak Türkiye’de bu teknolojinin yaygınlaştırılmasına öncülük etmiştir. Yurtdışında da pek çok itibarlı üniversitenin katıldığı güneş enerjili araba yarışlarına ekipler sponsorların desteğiyle hazırlanıyor. Dünyanın önde gelen firmaları bu araçlara sponsor olarak hem kendi tanıtımlarını yapmış hem de bilime katkıda bulunmuş oluyorlar. Bu araçları tasarlayan ve hayata geçiren genç mühendisler güneş enerjisinin nasıl daha etkili kullanılacağını öğreniyorlar ve güneş enerjisini yaptıkları farklı projelerde kullanıyorlar.
7) 55 - Ev Otomasyonu Tasarımı ve Evin WEB Üzerinden Denetimi
Süresi: 24 Ay » Başlangıç Tarihi: 2004
Destekleyen Kurum: KOÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi » Sorumlusu: H.Metin.Ertunç
Özbilgi:
8) 106M280 - Rulman Arızalarının Gerçek Zamanda Analizi ve Arıza Kaynaklarının Tespit Edilmesi
Süresi: 24 Ay » Başlangıç Tarihi: 2006
Destekleyen Kurum: TÜBİTAK » Sorumlusu: H.Metin Ertunç
Özbilgi:
9) 2009/35 - Mekatronik Mühendisliği bölümünde elektronik eğitiminin iyileştirilmesi
Süresi: 12 Ay » Başlangıç Tarihi: 2009
Destekleyen Kurum: KOÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi » Sorumlusu: H.Metin Ertunç
Özbilgi: Mekatronik sözcüğü mekaniğin “meka”sı ile elektronik sözcüğünün “tronik” kısımlarının birleştirilmesinden oluşmuştur. İlk olarak 1969 yılında Japon mühendisler tarafından sunulan bu yeni mühendislik dalı hızla gelişmiş, günümüzde ise birçok bilim adamı tarafından geleceğin mühendislik dalı olarak kabul edilmektedir. Mekatronik mühendisliği, makine, elektrik-elektronik ve kontrol gibi mühendislik dalları ile bilgisayar ve özellikle yazılım mühendisliği dallarını artı değer sağlayacak (sinerjik) biçimde bütünleştiren yeni bir mühendislik tasarımı yaklaşımıdır. Mekatronik yukarıdaki tanımdan da anlaşılacağı üzere bir kesişim mühendisliğidir. Şekil 1’den de görüldüğü gibi, daha basit bir ifadeyle mekatronik mühendisliği, elektronik, kontrol, bilgisayar ve makine mühendisliğinin kesişiminde yer alan bir mühendislik dalıdır. Mekatronik tasarım, mekanik sistemlerin kontrolünde sağladığı büyük kolaylıklardan dolayı son yıllarda çok geniş bir uygulama alanı bulmuştur. Günümüzde kontrol sistemlerinin tasarımının genelde mikroişlemci tabanlı kontrol sistemlerine yöneldiği göz önüne alınırsa mekatronik mühendisliğinin önemi kendiliğinden ortaya çıkmaktadır. Gündelik hayatımıza yerleşmiş olan otomobiller, robotlar, takım tezgahları, çamaşır makineleri, fotokopi makineleri, kameralar ve ‘akıllı’ olma özelliğine sahip daha birçok makine mekatronik sistemlere örneklerdir. Algılayabilen, akıl yürüten, karar veren ve bu karar yönünde hareket eden otomatik makineler (yani mekatronik sistemler) tıpta, tarımda, bankacılıkta, madencilikte, üretimde ve daha birçok alanda kullanılan ve çağdaş otomasyon teknolojisinin paradigmatik örneklerini oluşturan aygıtlardır. Mekatronik mühendisleri, endüstriyel prosesleri kontrol edebilmek için bilgisayarları ve sayısal kontrol sistemlerini etkin olarak kullanırlar. Robotları ve imalat tekniklerini kullanaraktan ürün çeşitliliğini arttırabilmek için elektronik, malzeme ve makine bilimlerinin bir sentezini uygularlar. Akıllı bilgisayarların kullanılmaya başlandığı, üretimin el değmeden otomatik kontrol ile gerçekleşmeye başladığı günümüzde yüksek endüstriyel potansiyeli ile bölgemiz (Kocaeli ili ve çevresi) mekatronik mühendisliğinin en önemli ilgi alanını oluşturmaktadır. Bu denli önem arz eden ve yukarıda belirtildiği üzere dünyamızda gelişen teknolojinin vazgeçilmez bir uygulama dalı olan Mekatronik mühendisliğinin üniversitemizde eğitim ve araştırma faaliyetleri kapsamına alınması Almanya’nın FH Bochum üniversitesi ile yürütülen ikili çalışmaların bir sonucu ortaya çıkmış ve 30.05.2000 tarihinde Mühendislik Fakültesine bağlı Mekatronik Mühendisliği Bölümü açılmıştır. Gerek Mekatronik Mühendisliği Bölümünün kurulma çalışmaları sırasında ve gerekse de kurulduktan sonra Almanya’nın FH Bochum Üniversitesi ile her aşamada yoğun işbirliğine gidilmiştir. Bu bağlamda 2004 tarihinden bu yana her yıl Kocaeli Üniversitesinden 7 öğrenci FH Bochum Üniversitesine giderek buradan da diploma almaya hak kazanmışlardır.